Friday, 18 December 2015

Czekolado

Miałam ostatnio okazje brać udział w konkursie. Zadanie było proste jak tabliczka czekolady. Otwierasz, bierzesz i jesz i chociaż byłaby przeterminowana to i tak odnajdziesz w sobie radość. Wymyślić i przyrządzić danie z czekoladą w roli głównej. Taki przynajmniej był mój odczyt. Wzięłam się dość szybko do roboty jako, że nagrodą główną był mój wymarzony mikser. Podwinęłam rękawy chciałoby się rzec i wzięłam się za gotowanie, a tak na prawdę narzuciłam na siebie kurtkę, czapkę, szalik i rękawiczki, bo chłód na zewnątrz przeszywa, aż do kości i pobiegłam do mięsnego po kawał mięsa. Piękny stek jakby tam czekał na mnie. Uszczęśliwiona, z zakupem pod pachą wróciłam do domu. Przepatrując szafki, zakamarki domowego zacisza skompletowałam produkty, które ze sobą mogłyby tworzyć niecodzienny duet. Z niezwykłym entuzjazmem szybciutko odkryłam drogę w jedną stronę. Powrotu już nie było postawiłam wszystko na jedną kartę. Chociaż nie wygrałam to stworzyłam, jak się okazuje, cudowne danie.

Stek wołowy z sosem czekoladowym i pure z batatów.

300 g udźca wołowego (plaster około 1,5 cm grubości)


Marynata do mięsa:
2 łyżki kawy
1 łyżka płatków chilli
1 łyżka papryki słodkiej
1 łyżka pieprzu czarnego
1/2 łyżki przyprawy gara masala
1/2 łyżeczki brązowego cukru
sól

Wszystkie przyprawy pomieszaj razem. Na papierze do pieczenia połóż kawałek mięsa. Natrzyj go dokładnie otrzymaną wcześniej mieszanką odstaw na kilka minut. W czasie gdy stek się marynuje przystąp do pozostałych czynności. Gdy ziemniaki i sos są już gotowe rozgrzej grillową patelnie. Grilluj mięso 2 minuty z każdej strony. 



Na pure:
3 duże bataty
2 łyżki oliwy z oliwek 
2 łyżki masła
świeży tymianek
sól morska i pieprz


Rozgrzej piekarnik do 200°C. Bataty obierz, pokrój na grubą kostkę. Wyściel blachę papierem do pieczenia. Rozłóż na niej przygotowane bataty. Polej oliwą z oliwek, posyp solą morską i oprósz pieprzem. Włóż do piekarnika i piecz przez 40 min. Gdy ziemniaki są gotowe wsadź do blendera i zmiksuj na gładką masę.

Na sos czekoladowy:
100 g czekolady deserowej
1 cebula
1 szalotka
3 ząbki czosnku
125 ml Worhestershire sos
125 ml bulionu wołowego
1 łyżeczka płatków chilli
2 łyżki masła
1 łyżka oliwy z oliwek
sól
pieprz





Cebulę, szalotkę i czosnek pokrój w drobną kostkę. W rondelku rozpuść masło z oliwą z oliwek. Wrzuć pokrojone warzywa i zrumień. Gdy warzywa nabiorą koloru dodaj płatki chilli. Smaż przez kolejne 5 minut. Dodaj następnie sos Worhestershire oraz bulion wołowy. Doprowadź do wrzenia i wsyp czekoladę. Po uzyskaniu jedwabistej masy pozostaw chwilę na ogniu do czasu uzyskania gęstszej konsystencji.

Nakładamy na talerz, deskę lub prosto z gara, jemy.


Życzę smacznego. Myniowska.



2 comments:

  1. Myniowska przechodzisz samą siebie! Zdjęcia wyglądają jak z najlepszego czasopisma kulinarnego! CUDOWNIE!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję Joanna za miłe słowa. Zawszę mogę liczyć na miły komentarz od Ciebie.

      Delete